Comments on BBC Editorial Complaints Unit provisional response



More or Less, World Service 3 and 10 March 2012;  Radio 4 3 December 2007 
World Service Documentaries series A Dollar a Day Mike Wooldridge series 2007-8
Associated online content
Additional evidence on lack of accuracy and impartiality over time from More or Less 3 November 2012


Errors include: 

Wrongly stating that the World Bank "calculated" costs of what a "purchasing power parity" dollar could buy in different countries;

Wrongly implying through a variety of language that the World Bank has taken into account inflation for the poor; 

Wrongly implying that the World Bank has taken needs into account;  

Wrongly presenting the "dollar a day" indicator as "becoming" Millennium Development Goal 1, when it is in reality only one indicator of nine;

Wrongly implying that MDG 1 is achieved, when in reality it is "eradicating extreme poverty and hunger";

Wrongly implying that MDG 1 is achieved, when in reality the "dollar a day" indicator is an exception in showing fast progress;




Applicable guidelines according to the complaint:

Accuracy, including links. 
Impartiality. 
Editorial integrity online. 
Controversial subjects. 
Range of views:4.4.7. 
Major matters. 
Assumption and bias: 4.4.14. 
Range of links: 14.4.19.

Complainant: Matt Berkley



BBC statements 

"it is precisely because of the media's impact on what people believe, that it is imperative to make sure reports are accurate and impartial.......audiences have very high expectations of the BBC...."

Alison Hastings, Chair of the BBC Trust's Editorial Standards Committee
BBC Trust - Trusting what you see and hear: the media's role in covering science accurately
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/comment/science_coverage.html 

" The root of much poverty and suffering is a lack of accessible, accurate information.  And although there has been an explosion of media and creative industries globally, the needs

of the poor, marginalised and often illiterate people are often neglected ...."


Alan Yentob, BBC Creative Director


"For the BBC, the overarching theme that emerged was that questioning, challenge and explaining a lack of certainty was essential, as was ensuring that the BBC continues to reflect the span of opinion." 

Diane Coyle, BBC Vice Chair 6 November 2012
Comment on the BBC Trust seminar on impartiality and economic reporting
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/comment/economics_seminar.html 



"What do they really measure? What kind of truth, if any, do they capture?... Then, of course, there are the big political arguments about pensions... measuring poverty...We like to think that More or Less has no particular subject. Rather it touches on every subject, with the same calm authority." 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/more_or_less/1628489.stm 

"It's hard to think of a more important figure than the number of people living on under a dollar a day." "It's hard to think of a more important figure than the number of people living in poverty."

Tim Harford, More or Less, 3 December 2007 
and 3 March 2012.

Summary of some key points
A. The ECU wrongly characterised the complaints as only about one edition of one series,  when it was in fact about several editions of More or Less, and a documentary series.

B. The ECU failed to take adequate account of the fact that what is "behind the stats" – the More or Less slogan – in the case of economic claims on poverty is clearly a major and controversial matter relevant to public policy, affecting many millions of people. 


C. The ECU failed to take account of the true nature of More or Less, which is concerned to a significant degree with accuracy of description and trusted accordingly by audiences – or of the trust generally placed in the BBC by Radio 4 and World Service audiences.  
   The ECU failed to take adequate account of the trust placed by audiences in the presenter of More  or Less due to his status as a professional economist, or his employment at the World Bank.


D. The ECU failed to address the complaint of systematic bias even within one edition of one programme.

E. The ECU failed to explain how its argument about one example complaint and the accuracy of UN information might apply to other complaints.  

F. The ECU failed to take proper account of material inaccuracies in the argument from the editor of More or Less, even though the head of the ECU said he agreed with the editor's position – such as the mischaracterisation of the only example the editor tackled, as if it related to only one term in spite of the words "persistent" and "etc".

G. In its argument on due accuracy, the ECU failed to achieve due accuracy by presenting a web page from the wrong series as a "signpost" which audiences for More or Less would clearly not have been likely to use as such. 


H. The "signpost" presented by the ECU was in itself a misleading signpost for the Wooldridge series as well, since the Wooldridge series, like the ECU itself in a past ruling and the BBC on many occasions, has made a fundamental error as to the value of the World Bank "dollars" and the same series gave a wrong impression that the method took costs into account.

I. The ECU argument misleadingly ignored the actual signposting for the single programme with which it concerned its reply:  the radio schedule, the programme pages, the page for that edition, the podcast page, the presenter's introduction and even the signposting for podcast and web users in the next week's edition as mentioned in the complaint.

J. The ECU's argument that it was unreasonable to expect More or Less, a programme about due accuracy, to display greater accuracy than official sources failed to take into account that the latter issue detailed caveats against misinterpretation of these statistics. 


K. The ECU failed to take into account the imbalance between treatment by More or Less of statistical claims on famine, water, and ILO statistics on the one hand and World Bank statistics on the other.   


L. The ECU's approach was inconsistent with the outcome of the BBC seminar on economic reporting of November 2012.  


.................................................................................................................................


These programmes are part of a small amount of BBC output considering the relationship between the "poverty" statistics and real life.    

There appears to have been very little output from the BBC asking about the reliability of the World Bank claims of progress on poverty.  There has clearly been output reporting on the lives of the poor, but not obviously much output on to what extent the official statements are based on reality. 

Lack of due impartiality in one programme out of the small number, therefore, would seem likely to upset the balance of due impartiality in the set of related programmes and in the BBC's output on this matter as a whole.  The same kind of consideration would seem to apply in relation to imbalance of contributors or ranges of views.   

The BBC output on global poverty claims has mostly consisted of a large number of items reporting the World Bank statements without comment - reporting neither the caveats of the researchers nor the criticisms of others.   

It therefore appears that the BBC's large range of news reporting on this matter was not duly accurate or duly impartial.

1. The ECU wrongly presented the complaint as on only one broadcast item and one article despite the section titled "Other programmes".

In reality the complaint also covered More or Less of 10 March 2012, and alleged more "problems in relation to BBC guidelines" in a More or Less web page from 2007 and "perhaps" More or Less of 3 December 2007.  Owing to a BBC error [later note: not strictly an error, since the page simply stated the programme was not available through that player], the complainant was at the time unable to listen to that edition.  The programme page wrongly stated it was unavailable.  [later note: see above].  The complainant was later able to find it and considers that it did have the problems mentioned.  

The complaint was also of " similar errors" in the World Service Documentaries series presented by Mike Wooldridge in 2007-8, "A Dollar a Day".   More or Less web pages of March and November 2012 and the "Why Poverty?" strand of November 2012 linked to that series. 

The complaint was also of "systematic bias".  

The complainant's email of 6 December 2012 to fraser.steel@bbc.co.uk and jessica.cecil@bbc.co.uk stated, as quoted to  ecu@bbc.co.uk on 31 August 2013:

"The complaint was of bias, factual error and/or other breaches of BBC editorial guidelines over an extended period.....".

In response the ECU mischaracterised the complaint. 

2. In its approach and conclusions the ECU failed to take adequate account of the fact that the issue is clearly a major and controversial matter.   It is obvious that if people think a goal, or even a UN resolution's pledge, has been met when it has not, that has implications for holding governments to account.    It is obvious that policy decisions are made on the basis of economic statistics and that if people have the wrong idea about, for example, the availability of relevant price data, they are at risk of making wrong decisions concerning millions of people.   The ECU failed to take account of the fact that the presenter of More or Less stated that it was a major matter in his introductions to the programmes of 3 December 2007 and 3 March 2012.   


3. The title of the response and the section on signposting confused two series.   

The ECU misleadingly titled its response,

"More or Less: A Dollar A Day, World Service, 3 March 2012 and associated online material".

That edition was in fact "Living on Less than a Dollar a Day".  The title the ECU gave was of a different series complained of but not addressed in a substantive sense by the ECU. 


4. The ECU failed to comply with Accountability guideline 19.4.2: 

"When considering complaints on substantive matters the BBC must provide adequate reasoning for its decision, setting this reasoning within the context of any relevant BBC guidelines."

5. The ECU ignored the complaint of systematic bias even within one edition of one programme, instead treating the individual accuracy complaints as if they were assumed to be inaccurate in some kind of random distribution, and failing to respond to the other complaints, without considering whether the problems added up to bias, overall lack of due accuracy, or lack of due impartiality.  

6. The ECU wrongly implied that all the complaints are about accuracy.  It thus wrongly implied that the complaints as a whole were covered by the ECU argument. The ECU failed to respond to the complaint of lack of balance or any matter outside the scope of the accuracy guideline.  

7. The ECU's application of the accuracy guidelines was itself not duly accurate.  It applied the accuracy guideline in an inappropriate way, either abusing the concept of "signposting" or confusing More or Less with the Wooldridge series despite having taken four months to research.  

The accuracy guidelines clearly associate "signposting" with material likely to influence audience expectations in ways which might reasonably affect the requirement for due accuracy.  

The head of the ECU stated he thought content for More or Less of 2012 was "aptly signposted" by a web page from a 2008 documentary series.   Listeners in 2012 had no obvious reason to be influenced by this in their expectations of More or Less.   The nature of content "in this instance" was clearly not "aptly signposted" by the old page.   

The head of the ECU stated that he was in agreement overall with Mr Vadon's position in the context given by Mr Vadon as to the intention of the team in making the programme.   Mr Vadon's description conflicted with the actual signposting.  




8. The ECU's quotation from the signposting for the Wooldridge series came from a page which the complaint mentioned as erroneous, but the ECU still managed to fail to address that complaint.   


9. The short passage quoted by the ECU as a signpost for the wrong series is clearly not duly accurate:

- a statement about half the world's population which is wildly inaccurate if it refers to World Bank estimates, 

- a phrase, "Mike Wooldridge looks at what it's really like", which seems contradicted by what appears to be a huge error throughout the Wooldridge series in confusing real and "purchasing power parity" dollars worth far less, and 

-   a misstatement of a target.  

" Almost half the world’s population lives on less than a dollar a day, but the statistic fails to capture the humiliation, powerlessness and brutal hardship that is the daily lot of the world’s poor. 

In this series, Mike Wooldridge looks at what it’s really like to have to live on a dollar a day and how it can mean different things in different countries, and asks whether the global target of halving world poverty by 2015"  


10. The ECU's term "the series" applied to both programmes was inappropriate.   The use of the wrong title for the edition of More or Less conflated the two series.  

11. The ECU argument misleadingly ignored the actual signposting in 

the general information in More or Less web content, 
the radio schedule for 3 March 2012,
the Radio 4 Facebook page, 
Mr Harford's words on Twitter advertising the edition, 
the introduction to More or Less of 3 March 2012 stating that the subject matter was major; 
the signposting to podcast and web users given in the next week's programme, 10 March 2012, which the complaint had mentioned,
the words advertising the podcast on iTunes and other distributors.  

12. The complaint of breaches over an extended period was further justified by misleading content in More or Less of 3 November, just after the team acknowledged receipt of the complaint.  



13. The ECU response may be liable to mislead or confuse the Editorial Standards Committee, without careful checking, as to which series is which, and what the complaints are. 


14. The ECU did not take adequate account of the general audience expectation among many people in poor countries that the BBC will give information adequate for them to make judgements about government performance.  

15. The ECU failed to take adequate account of the huge number of potential audience members who are themselves in the World Bank's terms "living on under $1.25 or $2 a day".   



16. Something which I believe would mislead the Editorial Standards Committee about the complaint, the content and the context was this:

In reality, I supplied a note about the importance of a broadcast error by Mr Harford.  The ECU does not dispute that this kind of error is inaccurate.  I quoted: 

"...this number...it became the first United Nations Millennium Development Goal to "halve between 1990 and 2015 the proportion of people whose income is less than a dollar a day".

In what may appear to be its main or only argument as to why broadcast corrections on a range of errors should not be made, the ECU chose to focus on this area as an example of a complaint which was expecting too much accuracy.  

The ECU chose not to quote the broadcast statement from Mr Harford but instead from Ms Alexander's article, stating misleadingly to the complainant, "Of such statements, "you have observed...".  

It occurred to me that the ECU might have wanted to save time by copying and pasting rather than checking my transcribed words.   But there are only 30 of them, which is one for every three working days the ECU has had the complaint.    

Mr Harford is an economist who has worked at the World Bank.  He has an honorary post at Oxford University.   He has presented a BBC programme called "Trust me, I'm an economist".   He is known for his specialism "the economics of everyday life".   

A question would seem to arise as to whether there is greater burden in respect of due accuracy where a person with such specialist experience and trust from the public gets basic facts about the World Bank statistics wrong, from cases where Ms Alexander does.   

In my view is clearly relevant to the request for a broadcast correction that I quoted from and specifically contradicted the broadcast.  

In my view it is clearly relevant to the meaning and aptness of my "further note" partially quoted by the ECU, and thus to a competent assessment of whether due accuracy was achieved, that I specifically stated that what Mr Harford said about the "number" "becoming" the goal was not true.   

The ECU decided to present something I said as if it related to something else.   

17. In view of the fact that the subject of its statements in the relevant section of its response was due accuracy, the ECU misleadingly presented as my "observation" not the "further note" I actually made, but only part of that note which clarified the original complaint.  The ECU cut its quotation precisely at the point where I gave a reason for considering that observation important:

"Why does this matter?  The original complaint said there was a failure to note that the World Bank statistics are outliers for the goal and for all goals' indicators.  That means the claimed trend is out in the front of the indicators as a whole.  The FAO estimates are not very good either, but it is a gross distortion to single out one indicator which has fast reported progress and say it is the goal."
The observation is clearly intended to show how I consider the problem relates to the requirement of due accuracy."  

[later note: The last sentence appears to be part of the main text, not the quotation, and should not perhaps have quotation marks at the end]

Since due accuracy is the subject of that section of the response, I believe that the ECU presentation materially misrepresents mine.  

The ECU argument on due accuracy ignored the fact, clearly stated by the complainant, that the point of including the factual observation was to explain how one complaint reinforced the other.  It was the fact that the "poverty" indicator was an outlier, meaning that it was unrepresentative of reported progress on the Goal's indicators as a whole, which made the BBC's confusion of goals and targets important.   

18. The ECU failed to take into account that Mr Vadon only specifically responded to one of the original nine areas of complaint and none of the further points. 



19. The head of the ECU failed to take into account Mr Vadon's inaccuracies.     

Mr Vadon had:

a) misrepresented the only complaint he dealt with as if it related to one term; 

b) based his argument on the incorrect claim that the ONS use the term "basket of goods";

c) wrongly  claimed that the BBC version, with its strange story of "the" economists – meaning those who were talking about poverty -  using "national accounts", "census data" and "household surveys" to estimate prices, was simpler and shorter than the truth, which was that for no year had they made estimates of prices faced by the "extremely poor";

d) wrongly  claimed that the programme team "just chose to say an essential basket" when there was clearly a range of language used which gave the same erroneous impression:  in reality the team chose to use several different phrases such as "basket of food" and "calculated...how much you would need".   

e) wrongly claimed that the complainant had acknowledged counterbalancing elements to the errors. 


Mr Vadon claimed that the intention was to raise some problems with the World Bank line.   


20. The ECU wrongly implied that the complaint " Persistent error that World Bank estimate inflation for the poor" was, as Mr Vadon had erroneously claimed, about one term.  

"Basket of essential goods", etc." clearly indicated that the term was only an example.  "Basket of food" was another.   The whole part about "the economists", meaning those talking about poverty, using a "special dollar" contributed to an overall impression likely to mislead at least a substantial proportion of listeners and readers that the World Bank was reporting in the light of inflation rates faced by the extremely poor.  The part about the economists using "national accounts", "census data" and "household surveys" did not appear to be well-sourced.   

The ECU failed to explain why listeners or readers would draw conclusions which were true about the economists' method,  or why, in the absence of inflation rates faced by the poorest over a 20-year period, it does not matter.    

21. The ECU implied acceptance of Mr Vadon's failure to respond to the other complaint concerning the word "essential":   "2. "Essential" may mislead.  Bank does not estimate any consumption-need trend."
22. The ECU took inadequate account in applying the principle of due accuracy, of the subject of the material.  The presenter of More or Less stated in the 3 March 2012 edition: "It's hard to think of a more important figure than the number of people in poverty".   Introducing the piece in the edition of 3 December 2007 he stated, "It's hard to think of a more important figure than the number of people living on under a dollar a day".    



23.  It is hard to imagine that the Guideline means that audience expectation is to be judged to a major degree by "the context of [a BBC staff member's] intention as he summarised it" where that summary was produced eight months after the programme had been broadcast, in response to an editorial complaint, rather than by the actual signposting for audience members during the programme, on the programme's web pages, and on that edition's web page.   If instead the ECU meant that the "context" showed the nature of the programme, that is also highly open to question given the way that More or Less is advertised in general.   The editor stated that the team aimed to describe the history of the line.  That constituted imbalance, since the programmes on famine (10 Feb [2012), water (10 Mar 2012) and the International Labour Organisation (29 March 2013) 
 were all sceptical of the official claims.  In the case of the World Bank, there was no scepticism at all of the claims themselves.  The idea of giving the history of the idea without looking at what the statistics are actually on (except for a misleading segment about prices) or what they mean in real life is in sharp contrast to the treatment of famine and water statistics. 

24. The ECU misrepresented the complainant's point on goals and targets, instead ending the quotation at the point where the complainant began to explain the significance.   Since that significance was clearly intended to be relevant to the issue of due accuracy, this seems to count as failing to give adequate reasons for a decision. 

25. The ECU drew a misconceived distinction between discussing "what it's really like" for people living under the line, and "technical" discussions about gauging poverty.   Any useful discussion about how to gauge people's deprivation is necessarily concerned with understanding "what it's really like".   My detached language, and the space limitations of the BBC complaints website form, may have misled the ECU.   The point of the complaint is that policies should be based on a close approximation to real life, rather than on errors about what the evidence is.   

26. The ECU failed to give the complainant the opportunity required by the Editorial Complaints Procedure:
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf

"The ECU will reply, usually within 10 working days, setting out the editorial guidelines against which the complaint will be considered .If the ECU considers it helpful, the ECU will also summarise your complaint. You will be given the opportunity to comment on both the summary and selected guidelines and you are asked to do this usually within 10 working days".



27. The ECU presented an inadequately short quotation from the Guidelines on due accuracy.  The ECU omitted the part of the guideline which stated what it meant in practice:

"Where appropriate to the output, we should: 
•  gather material using first hand sources wherever possible 
•  check and cross check facts 
•  validate the authenticity of documentary evidence and digital material 
•  corroborate claims and allegations made by contributors wherever possible."


28. Mr Steel's position appears to be that it was inappropriate to check whether a global goal or target had been officially met;  and not to corroborate the research director of the World Bank's claim that the goal had been met.  

 " to expect greater rigour in this material than the UN itself observes is, I think, to apply too exacting a test of accuracy."

That appears to conflict with the programme's next edition, which did consider it necessary to spend broadcast time pointing out a very similar error in the UN's statement about a water goal. 

It also seems to me an undesirable attribute for journalists to have – to count as true what civil servants say is true, even if (as in this case) the true position is also stated on the same UN web page.    

I complained that the BBC failed to contradict the Research Director of the World Bank when he said that the Goal was met.  

I think I have shown that the BBC's rigour was substantially less than the UN's.  The UN did not make up a fact about using household surveys to calculate how much money you would need.    The BBC failed to mention the caveats which the World Bank researchers, the World Bank itself, and the UN Statistics Division clearly make about the numbers.  

Is Mr Steel saying that if the UK Government mixes up a long-term aspiration and a dated target, and then claims it has met the long-term aspiration because one short-term  target of several was met and some missed, the BBC's flagship programme on the truth behind statistics which announced that it was hard to think of more important statistics than those involved in the officially-met target would be achieving due accuracy by actually repeating the bogus claim?  
29. The ECU response failed to comply with, and failed to hold to account the content producers and Mr Vadon in his reply in relation to, article 44 (1) of the BBC Agreement:

" The BBC must do all it can to ensure that controversial subjects are treated with due accuracy and impartiality in all relevant output."

30. The ECU failed to take into account the part of the complaint which began:

"Why is this important? Public belief in wrong information on global poverty

"As correctly implied by the presenter's introduction for the World Service programme, this matter affects many people's lives, and perhaps whether some people live or die. "


31. It clearly cannot be the case that an editor's claim as to the intention of a programme, written after a complaint is received, necessarily shows the "likely audience expectation" simply because the editor claims it.    

Mr Steel must have a reason to agree with the editor's claim that the post-programme statement of intention is an adequate indicator of audience expectation.  

I believe Mr Steel misapplies the guideline.  It does not say that 

"due accuracy is achieved through meeting the description of a programme team's intention which a staff member has drafted following a complaint."   
The guideline says: 

"The term ‘due’ means that the accuracy must be adequate and appropriate to the output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience expectation and any signposting that may influence that expectation."


32. The ECU's argument that due accuracy in the case of More or Less "wouldn’t mean the same as it would in (for example) a technical discussion of the pros and cons of various measures of poverty and their usefulness as guides to policy" wrongly ignored the fact that the edition of More or Less seems to be, to what should be its great shame, the closest thing the BBC has produced since 2000 to exactly that. That criticism is not simply that the BBC has failed to take up an important topic properly.  It is also that the BBC has not bothered to check the basis of its own reporting in large numbers of broadcasts and online articles. 

33. The ECU failed to take account of points in the complaint referring precisely to the "usefulness as guides to policy" which the ECU claimed was not relevant.   The link arises because the absence of the kinds of data mentioned in the complaint clearly apply also to economists' policy advice, since if they had the data for the advice, they would have used it for the claims about global trends.     


I did not simply complain to the BBC about abstract technical issues.   I complained because people use statistics to make policy on the basis of errors such as I have explained to the BBC.   In order to explain the issues, it is necessary to find out what the statistics actually are.   This is the same function which More or Less professes.   

I also believe that the ECU have failed to see the coherence of the complaint.    I attempted to explain this in the section on systematic bias.  

I did not complain to embarrass the BBC.  In the last eleven years, on four or five occasions,  I have written to the BBC attempting to publicise aspects of the abuse of economic statistics – letting the BBC have information which staff could use as they saw fit.   Economists thought that if people spent more, that must mean they are richer.   That was part of the intellectual foundations of what led to the financial crash.   

The crash is the reason why the seminar on economic reporting of November 2012 concluded that the BBC must not fail to challenge assumptions.  

The BBC has a large range of analytical, ideas-based and investigative programmes in several areas such as science, public affairs, news, and so on:  examples are Panorama, Analysis, Today, The World Tonight, Newsnight, More or Less, In Our Time, The Forum, The Investigation, In the Balance, etc.  So why have none of them looked at the actual basis behind decisions on one of the most important areas - what to do about poverty?
��� � HYPERLINK "http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/more_or_less/7124758.stm" �http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/more_or_less/7124758.stm� 


� ��� HYPERLINK "http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/radio4/moreorless/moreorless_20120302-2350b.mp3" �http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/radio4/moreorless/moreorless_20120302-2350b.mp3� �or�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/p00p34zj/More_Or_Less_Living_on_less_than_a_dollar_a_day/" �http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/p00p34zj/More_Or_Less_Living_on_less_than_a_dollar_a_day/�  �


� �From the programme of 10 February 2012:��Tim Harford:  "This is quite a common situation in More or Less.  The experts use a familiar word like 'famine' and they have a technical definition in mind;  the rest of us just make our own assumptions, and the media reporting often fails to bridge the divide."�


���In the edition of 10 March 2012, in a far shorter segment, the team made precisely the kind of analysis of what was actually measured for the Millennium Development "goal" on water, and precisely the kind of observation on whether it really was a goal, which were lacking from the programme on the World Bank – even though Mr Harford had worked at the Bank and might reasonably be expected not to make the elementary errors.  





 Transcribed excerpts from More or Less�10 February 2012 


Tim Harford: What needs to be happening on the ground to justify this Level 5 famine designation?


speaker:  [indicators are]


.... proportion of children... malnourished...weight....excess mortality...massive food deficit...


5.16 Tim Harford:  This is quite a common situation in More or Less.  The experts use a familiar word like 'famine' and they have a technical definition in mind;  the rest of us just make our own assumptions, and the media reporting often fails to bridge the divide. ���


More or Less , web description � 15 June 13


"Ruth Alexander examines the claim that every 15 seconds a child dies of hunger. It’s a popular statistic used by celebrities and charity campaigners in support of the Enough Food for Everyone IF campaign. It conjures up the image of millions of young children starving to death. But is this really the case? "





The edition dealing with the ILO referred to "seriously patchy" statistics.   ��The edition on the water "goal" challenged the civil servant's basis for reporting in a way that was not done with the World Bank.   The problems discussed about the World Bank statements were largely those mentioned by the World Bank press release and the research director himself.  �








� ��BBC Trust seminar on impartiality and economic reporting�6 November 2012  �� HYPERLINK "http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/economics_seminar/impartiality_economic_reporting.pdf" �http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/economics_seminar/impartiality_economic_reporting.pdf� 


"A consistent theme that emerged was the importance of questioning, challenging and explaining, across all economic sectors, given the complexity and lack of certainty. Another consistent theme was ensuring that the BBC continues to reflect different opinions.  As some participants observed, recent history has shown that the consensus in economics may prove not to be correct."





� ��Signposting for More or Less����"Tim Harford explains - and sometimes debunks - the numbers and statistics used in political debate, the news and everyday life"   ��"Tim Harford presents the series that investigates the numbers in the news."�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/programmes/b006qshd" �http://www.bbc.co.uk/programmes/b006qshd�


The main news page for More or Less describes it as:�"The radio show that delves into the numbers and statistics behind the news and everyday life"�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17707410" �http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17707410�


More or Less: Behind the Stats�"Tim Harford investigates numbers in the news. Numbers are used in every area of public debate. But are they always reliable? Tim and the More or Less team try to make sense of the statistics which surround us. "�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/moreorless" �http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/moreorless�


��"What do [figures] really measure? What kind of truth, if any, do they capture?"��From programme introductions:��"statistical sleuths"��"the show that never peddles subprime numbers"��The podcast page states of the edition of 10 March:


"he scrutinises the claim that the Millennium Development Goal on safe drinking water has been achieved ahead of schedule. The World Health Organisation, which along with Unicef announced that the target had been met, concedes that the numbers are not actually that certain."


The programme page for More or Less of 6 November 2012 stated: 


"We look at how poverty is measured across the world."�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/programmes/p0104h4d" �http://www.bbc.co.uk/programmes/p0104h4d� 


�














Signposting for the edition of 3 March 2012��The BBC radio schedule page for that day states:


"Tim Harford examines the dollar-a-day poverty line. How useful a measure is it?"�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/worldserviceradio/programmes/schedules/2012/03/03" �http://www.bbc.co.uk/worldserviceradio/programmes/schedules/2012/03/03�


The description on the podcast page states:�"Tim Harford assesses how global poverty is measured, as the World Bank releases the latest figures on the number of people living on less than a dollar a day. What progress has been made, and how useful a benchmark is this “dollar a day” global poverty line?"


� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/moreorless/all" �http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/moreorless/all�





The programme for the edition of March 3 2012 states:�"Tim Harford assesses how poverty is measured".  �� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/programmes/p00p34zj" �http://www.bbc.co.uk/programmes/p00p34zj�


�"More or Less presenter Tim Harford assesses how global poverty is measured"


� HYPERLINK "https://www.facebook.com/BBCRadio4/posts/341127939272732" \t "_blank" �https://www.facebook.com/BBCRadio4/posts/341127939272732�








The presenter stated the next week:��"we scrutinised the goal [sic] of halving the proportion of those living on less than a dollar a day". 





Tim Harford introduced More or Less of 3 March 2012 by stating:


"It's hard to think of a more important figure than the number of people living in poverty. "


More or Less of 3 December 2007 contained the introduction to the piece on a dollar a day:��" it's hard to think of a more important figure than the number of people living on less than a dollar a day."


�In the complainant's view, these statements are significant in two respects:  they may be taken as evidence that the matter is major, and also as evidence that the audience was given signposts to that effect.��In More or Less of 10 March 2012, as stated in the original complaint, the word "scrutinise" had been used about the edition of 3 March.  ��The Head of Editorial Complaints did not respond to that point, or mention any signposting as to the nature of either More or Less or that edition. ��Here again, the complainant contends that the significance is two-fold:  it may be taken as evidence of the nature of the edition of 3 March, and also as evidence of what the audience was led to believe:  signposting which influenced listeners to podcast and readers of article.    The complainant contends that this and similar statements 





The full quotation is:


"This week we've been investigating another vital statistic reported around the world and here on the World Service.


Unidentified speaker, apparently a World Service newsreader or a person reading from a World Service news script:   The United Nations says the first Millennium Development Goal, halving the number of people who have no access to clean water, has been reached before the target date of 2015.


Tim Harford:  Ruth Alexander's  with me.  Ruth, this is a really important goal.


Ruth Alexander:  Yes,  the Millennium Development Goals were agreed by all the countries of the United Nations and the big aid agencies in the year 2000.   


[More or Less makes a major error.  The MDG targets agreed by consensus in 2002 are in fact easier than the pledges in the Millennium Declaration of 2000.    The latter is a UN General  Assembly resolution.   A major difference is that the resolution's pledges were not backdated, and are therefore to, for example halve  the proportion of people in 2000 on under "$1 ", not the 1990 level.]��They're a way of measuring progress in tackling poverty, education, health, equality and environmental issues in the developing world. 


Tim Harford:  And we scrutinised the goal of halving the proportion of those living on less than a dollar a day in our last edition. "��[The programme contradicted itself by saying it had scrutinised the goal while confusing it with the more ambitious UN pledge. ] 











� ��The Mike Wooldridge series A Dollar a Day���In view of the signposting on the "Wooldridge" page, the Wooldridge series seems to have failed due accuracy with respect to the audience's expectations.   The associated online material appears to give misleading impressions for the same reason.  


The sentence, ��"Weng Yueshing earns a basic salary of 800 Yuan a month (about $114)"�� is misleading.   The reason is that it is in real dollars, not the less-valuable "international" or "purchasing power parity" "dollars a day".��The exchange rate for dollars to yuan was of the order of one to six.  It is therefore clear that BBC was giving the exchange rate for real dollars.   US  $114 is in fact worth far  more than $114 in  World Bank "dollars a day".   


I am sorry to say that as far as I can see, the whole of the Wooldridge series – as well as a huge amount of other output from the BBC -  presented dollar amounts in real dollars like that, when in reality they are worth typically twice or more what the World Bank's "international dollars" used for the poverty claims are worth.  


The ECU has made the same mistake itself in a past ruling, basing an opinion on the mistaken idea that the dollar a day is influenced by fluctuations in market exchange rates.  ��BBC Editorial Complaints Unit – Quarterly Report�July–September 2005�Summaries of upheld complaints�� HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/complaints/pdf/ecu_julsep2005.pdf" �http://www.bbc.co.uk/complaints/pdf/ecu_julsep2005.pdf� 


"The figure for Brazilians living on less than $1 a day, though subject to exchange rate fluctuations, was within acceptable margins of approximation for a summary report of this kind."


The reality is that the "purchasing power parity" rates on which it is based are specifically designed to compensate for differences in purchasing power between countries arising from exchange rates.   The "PPP" rates are set for one year in which the international comparisons were done – currently they are based on the surveys for 2005.   The changes in the posited value of the "poverty line" over time are determined by changes in consumer price indices in each country, not by exchange rates for real money.  ��More or Less of 3 December 2007 and 3 March 2012 got some of this right, and some wrong.   They would have been correctly reporting the statements of the World Bank researchers about their methodology if they had said the dollar amounts were adjusted for differences in purchasing power at the national level.


I thought there was a lot of good in Mr Wooldridge's series.  I would like to believe that Mr Wooldridge did not make this mistake when he looked at  "what does [the dollar a day] really mean?"and "what it's really like to have to live on a dollar a day" to live on a dollar a day, but the only indications I can find in the programme and the web pages are that he was mistakenly talking about hugely different amounts, greatly overestimating what people live on.  


The web page linked to the podcast, which stated near the end [later note: as notified to the ECU , it was about four minutes from the beginning]:��"China's measure is how much food does a person need for minimal subsistence... the global poverty line takes in the cost of shelter, clothing and other basics; looking at it that way, the World Bank says the decline in poverty isn't quite so steep but it's still the biggest recorded decrease..."


That passage is in my view most reasonably interpreted as saying that the World Bank has looked at both: ��a) prices of essentials over time ��and ��b) changes in needs over time.  ��Neither is true.





� �More or Less, 6 November 2012 [later note: seems to be 3 November]


7.30 Ruth Alexander:  "...So to make international comparisons you need to measure poverty in absolute terms.  This is where the poverty line depends on a minimum acceptable standard of living  - whether you've got enough money  to have a certain level of shelter, clothing and health care, for example. And this is a constant across countries so it's more easily comparable.  The most common measure of absolute poverty is living on less than a dollar 25 a day. " 


That wrongly implies the World Bank has estimated needs.  The dollar 25, in respect of comparisons across countries or times, takes no account of quantities needed of any of the things mentioned.  It is the amount of money (largely spending) which is supposed to be constant for buying equivalent amounts of goods and services, with no account whatsoever taken for differing needs as the programme implies.   The passage also misleads as elsewhere on prices.�


�� The complaint had in reality stated, ��"There may be some features of the programme which counterbalance these errors by erring in the opposite direction and so underestimate the quality of work at the World Bank, the relevance of the data to what people could  buy, the relevance of the one indicator to the goal, the appropriateness of relying on one fashion in one subdivision of one academic subject and so on; but I am not sure how that would add up."





� 


What is the world's average wage?


29 March 2013


http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17512040 


"In truth, the economists at the ILO have had to rely on very patchy statistics..."





